City dressing: Eurovisie Songfestival Rotterdam
In opdracht van Host City Rotterdam (een samenwerking tussen gemeente Rotterdam, Rotterdam Ahoy, Rotterdam Festivals en Rotterdam Partners) hebben we de productie verzorgd van de city dressing rondom het Eurovisie Songfestival 2021. In september 2019 zijn we gestart met de voorbereidingen totdat het coronavirus roet in het eten gooide waardoor de songfestival editie van 2020 werd uitgesteld. Op 16 mei, de dag waarop de finale eigenlijk gehouden zou worden in een vol Ahoy, werd bekend dat het Eurovisie Songfestival 2021 alsnog in Rotterdam zou plaatsvinden.
De productie bestond uit de inzet van diverse Out of Home media in de buitenruimte en op en in het openbaar vervoer. Landelijk en nadrukkelijk in en rond Rotterdam. Onderdeel van de aankleding en branding in de stad was een uitgebreide inzet van festival banieren, signing en mobiele billboards. De organisatie bestempelde dit als traditionele city dressing.
Artistieke city dressing
Naast deze gebruikelijke middelen vroeg Host City aan een aantal jonge, maar ook gevestigde, kunstenaars om een call uit te schrijven naar hun netwerk om een aantal spraakmakende artistieke city dressing concepten te realiseren rondom het Eurovisie Songfestival dit alles op z’n Rotterdams: Open Up to Rotterdam. Make it Happen.Studio VollaersZwart ontwikkelde een city dressing concept, gebaseerd op honderden hergebruikte landenvlaggen onder de naam ‘Sing Along City’ wat in de weken voorafgaand en tijdens het Songfestival de stad heeft versierd van Centraal Station tot aan Ahoy. Een warm welkom aan de deelnemers en de bezoekers uit binnen- en buitenland van harte in de stad. Stichting Hiphop in je Smoel maakte een verbinding tussen muziek en Streetart, onderdeel daarvan een muurschildering van de Nederlandse Songfestivaldeelnemer Jeangu Macrooy door street artist Tymon de Laat. Andere city dressing concepten werden bedacht door Arttenders, Flowerdales en Mothership, die als kunstinstallatie een enorme analoge aftelklok bedachten die vanaf 100 dagen aftelde naar de finale van het Songfestival.